1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.
2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.
3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.
4. Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.
5. Порекомендуйте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.
6. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і запитувати про уроки тощо.
7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.
8. Не обмежуйте свій інтерес звичайним запитанням типу: «Як пройшов твій день у школі?». Кожного тижня вибирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу.
9. Якщо дитина навчається добре, виявляйте частіше свою радість. Висловлюйте заклопотаність, якщо у неї проблеми з навчанням. Постарайтеся, наскільки це можливо, не встановлювати покарань і заохочень, вони можуть привести до емоційних проблем.
10. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі. Продемонструйте інтерес до цих завдань. Якщо дитина звертається до вас із запитаннями, пов'язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.
11. З'ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім встановіть зв'язок між його інтересами і предметами, що вивчаються в школі. Наприклад, любов дитини до фільмів можна перетворити на прагнення читати книги, подарувавши книгу, по якій поставлений фільм. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, в домашній діяльності. Наприклад, доручіть їй розрахувати необхідну кількість продуктів для приготування їжі або необхідну кількість фарби, щоб пофарбувати певну поверхню.
12. Особливі зусилля докладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли в житті дитини відбуваються зміни. Спокій домашнього життя допоможе дитині більш ефективно вирішувати проблеми в школі
♣ Пам'ятайте: від того, як батьки розбудять дитину, залежить її психологічний настрій на увесь день.
♣ Час для нічного відпочинку кожній дитині потрібний суто індивідуально. Показник один, щоб дитина виспалася і легко прокинулася, коли її будять батьки.
♣ Навчіться зустрічати дітей після уроків. Не варто першим ставити питання: «Які оцінки ти сьогодні отримав?», краще поставити контрольні питання: «Що було цікавого в школі?», «Чим сьогодні займалися?», «Як справи в школі?».
♣ Радійте успіхам дитини. Не дратуйтеся у момент її тимчасових невдач.
♣ Терпляче, з цікавістю, слухайте оповідання дитини про події в її житті.
♣ Дитина повинна відчувати, що її люблять.
♣ Необхідно виключити із спілкування окрики, грубі інтонації.
♣ Створіть в сім'ї атмосферу радості, любові і поваги.
- Якщо дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти.
- Якщо дитина живе у ворожості, вона вчиться агресивності.
- Якщо дитину висміюють, вона стає замкнутою.
- Якщо дитина росте в докорах, вона вчиться жити з почуттям провини.
- Якщо дитина росте в терпимості, вона вчиться приймати інших.
- Якщо дитину підбадьорюють, вона вчиться бути вдячною.
- Якщо дитина росте в чесності, вона вчиться бути справедливою.
- Якщо дитина живе в безпеці, вона вчиться вірити в людей.
- Якщо дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе.
- Якщо дитина росте в розумінні, вона вчиться знаходити любов у цьому світі.
Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп′ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості. Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв′язання задач. Крім того, в світовій мережі є велика кількість непристойної та аморальної інформації, яка може негативно впливати на несформовану психіку дитини. Інтерактивне спілкування потрібно обов’язково поєднувати з реальним. Важливо, щоб відповіді на свої питання дитина знаходила у першу чергу у батьків, а не на сумнівних сайтах.
За результатами всеукраїнського дослідження, проведеного у співпраці з ЮНЕСКО, 96% українських дітей та підлітків віком 10-17 років користуються Інтернетом, з них 51% не мають уявлення про небезпеки, що чатують на них у всесвітній мережі.
На думку фахівців із безпечної поведінки в Інтернеті, у соціальних мережах, чатах та сайтах для знайомств щодня сидить близько 750 000 (!) зловмисників. Тому, якщо ви спілкуєтеся у соціальних мережах, потрібно дотримуватися певних заходів обережності.
Кіберхулігани (цькування, залякування, кібербулінг)
Хижаки (заманювання дітей на особисту зустріч, у тематичні групи в соціальних мережах)
Вторгнення в особисте життя (поділившись особистою інформацією, діти наражають на небезпеку і себе і сім’ю)
Непристойний контент (інформація чи зображення)
Зловживання загальним доступом до файлів (несанкційний обмін музикою, відео чи іншими файлами)
Інтернет залежність (неконтрольоване користування та схильність до узалежнення)
Контролюйте потік інформації. Діти дуже вразливі щодо інформації, яка іде з екранів та моніторів, особливо ті, в яких слабо розвинене критичне мислення.
Намагайтеся пояснювати, що відбувається відповідно до віку дитини.
Приділяйте час для спілкування з вашими дітьми.
Розмовляйте з ними на ті теми, які їх цікавлять.
Дізнавайтесь про сферу інтересів вашої дитини, станьте цікавим співрозмовником на ці теми.
Розкривайте здібності дитини; створюйте сприятливі умови для її розвитку.
Дізнавайтесь про те, що хвилює вашу дитину.
Навчайте її вирішувати життєві проблеми.
Станьте позитивним прикладом користувача мережі Інтернет для власної дитини.
Подбайте про власний емоційний стан та емоційний стан дітей. Більше обіймів, усміхненого погляду, добрих слів, цікавості щодо їхніх справ, включення в спільні ігри та справи. Вам це допоможе зняти напругу; дітям - відчувати себе в безпеці та любові попри все.
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України №1/9-406 від 29.07.2020 р. перед початком навчального року необхідно пройти щорічний медичний огляд працівниками закладу освіти та щорічний обов'язковий профілактичний медичний огляд учнів!
Продовжується карантин. Існує багато думок щодо його тривалості, але найвірніша одна – вона залежить від того, як швидко знайдуть ефективну протидію вірусу. Тому нам залишається тільки пристосуватися до нових для нас умов і зробити своє життя наповненим та цікавим далеко від гурту друзів, однодумців та колег.
Для дитини-дошкільника перебування вдома, в ізоляції від інших дітей – також травматична ситуація. Тому, обов’язок батьків – щонайбільше згладити ситуацію, дати дитині можливість відчути повноцінне життя в обмеженому просторі.
Насамперед, хочу ще раз нагадати і наголосити на тому, що дуже важливим є дотримання режиму дня – це сприяє не тільки фізичному здоров’ю, але й психічному. Дотримання щоденних ритуалів, таких, як обов’язкова процедура вмивання, зарядка, казка перед сном – створює для дитини обстановку стабільності, а, відтак, і спокою. Намагайтеся дотримуватися часу для прогулянки, денного сну, прийому їжі. Це дасть змогу і батькам виділити для себе вільний час, відпочити і набратися сил. Знаю зі свого досвіду – важко дотримуватися режиму дня тільки на початку, далі це стає звичкою.
Отож, намагаємося прокидатися в один і той же час. Це буде можливим, якщо ми будемо лягати в один і той же час, дотримуючись ритуалів - вечірнє вмивання, чашка теплого трав’яного чаю, неспішна розмова, провітрювання кімнати або й прогулянка перед сном, читання казки. Основне – в один і той же час. Після сну – знову ритуали. Це може бути легенький масаж в ліжку, потягування, обов’язкова усмішка за будь-якої погоди. Зарядка – один із тих ритуалів, які варто запровадити і дотримуватися їх. Щоб дитині було цікаво виконувати рухи, можна скористатися рекомендаціями таких сайтів:
- https://www.youtube.com/user/SonechkoProject;
- «GoNoodle | Get Moving»;
- «Cosmic Kids Yoga»;
- https://www.youtube.com/watch?v=7pGnVGCLSsk&list=PLElG6fwk_0UmWfbppU9Y_Qp8kOGDOvfDs.
Цікаві дитячі пісеньки та мелодії, зразки рухів і танцювальні па – все це, безумовно, зацікавить дитину, підніме настрій і Вам також.
Але, хочу застерегти – для дошкільників провідна діяльність – гра. Тому не зловживайте ґаджетами. Провідні спеціалісти наголошують на тому, що найдовший час, який можна присвятити перегляду передач та роликів з мережі Інтернет – 1 година на день.
Однак, існують цікаві сайти та канали в мережі, які можуть зацікавити не лише дошкільника, але й батьків – і тоді відбудеться спільний сімейний перегляд. Можливо, він трішечки перевищить ліміт одноразового перегляду, але ще більше об’єднає сім’ю, дасть відчути єдність і тепло рідних людей.
Дивіться ютуб-канал «Цікава наука»:
https://www.youtube.com/channel/UCMIVE71tHEUDkuw8tPxtzSQ/videos
Влаштуйте «сімейні» 3D-тури музеями України:
Музеї України просто неба:
https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/
Національний музей природознавства:
https://naturalhistory.si.edu/visit/virtual-tour
Художники – дітям:
Ніно Чакветадзе:
https://www.youtube.com/watch?v=EwEL-PogUhc
Катерина Дуднік:
https://www.youtube.com/watch?v=PtraPPVax1E
Наталія Дерев'янко:
https://www.youtube.com/watch?v=K6QM7wDkgWM&feature=emb_logo
Вікторія Проців:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=V1fdhatx1a8&feature=emb_logo
Бурштинові барви Ramunas Naumavicius:
https://www.youtube.com/watch?v=hiligqr8n8c&feature=emb_logo
Слухайте казки народів світу, озвучені відомими українцями:
https://kazky.suspilne.media/list.php
До кожної казки цього проєкту є ілюстрації, які зробили Женя Гайдамака і Маша Фоя. Ці картинки можна завантажити та розмалювати разом з дитиною.
https://kazky.suspilne.media/rozmalyovky.php
Розвиваючі ігри з малюками:
https://www.youtube.com/user/reverslink/videos
Цікаві ігри для дошкільнят з тваринами:
https://www.youtube.com/watch?v=qaaPAlX_xLA
Розвиваючі ігри для дітей по скапу:
https://www.youtube.com/watch?v=IY5zHX-mijc
Розвиваючі ігри для дітей 3-4 років:
https://dityinfo.com/rozvitok-ditini/7-rozvivayuchih-igor-dlya-ditei-3-4-rokiv.html
Сайт «Розвивайка» (для дітей 3-4 років):
http://www.kidmade.com.ua/ukr/article/rozvivajuchi-igri-dlja-ditej-vid-3-do-4-rokiv.html
Дидактичні ігри «Який малюнок наступний»: https://childdevelop.com.ua/worksheets/1950/
Цікава математика для дошкільнят:
https://learning.ua/matematyka/doshkilniata/
Вчимо скоромовки:
Незвичні способи малювання:
https://shotam.info/chym-zayniatysia-z-dit-my-pid-chas-karantynu-top-5-veselykh-rozvah/
Знайомимося з порами року та назвами місяців:
Розвиваючі мовні ігри для дітей 3-5 років:
https://www.youtube.com/watch?v=8ocueX8_7CU
Розвиваючі ігри-вікторини дітей 3-5 років:
https://www.youtube.com/watch?v=ksUyX3TCfwk
Логічні ігри на розвиток міркування та кмітливості дітей 3-4 років:
https://www.youtube.com/watch?v=OKK4ltCP028
«Family Простір»: Чим зайняти малечу вдома? Цікаві ігри та розваги для дитини:
https://www.youtube.com/watch?v=HpUaC5TDR5I
Розвиваючі ігри для дітей: ТОП-10 корисних розваг:
https://lady.tochka.net/ua/66492-razvivayushchie-igry-dlya-detey-top-10-poleznykh-razvlecheniy/
Виготовляємо цікаві саморобки разом з дітьми
Цікаві саморобки з паперу:
https://www.youtube.com/channel/UCpKlZnl88hGmT363eG4mtEg
Орігамі метелик для дітей:
https://www.youtube.com/watch?v=DfgOMx31Ht8
Прості та швидкі орігамі для дітей. Звірі з паперу.:
https://www.youtube.com/watch?v=JLV8_RZ-WEA
Цікаві поробки квітів з паперу:
https://naurok.com.ua/post/shkola-florista-dizaynera-vesnyani-porobki-z-paperu
Як створити оригінальні закладки для книг власноруч. Ідеї, майстер-класи, схеми:
https://naurok.com.ua/post/yak-stvoriti-originalni-zakladki-dlya-knig-vlasnoruch
Листівкарство або кардмейкінг – мистецтво творити маленькі шедеври. Шість технік виготовлення листівок, зразки та схеми для натхнення:
https://naurok.com.ua/post/listivkarstvo-abo-kardmeyking-mistectvo-tvoriti-malenki-shedevri
Майстер-класи для дітей:
https://www.youtube.com/watch?v=O4Y-N59IBFg
Програма «Недільний сніданок» пропонує майстер-класи для дітей і батьків: малюємо долонями. Повний випуск програми дивіться за посиланням:
Ліпимо з пластиліном:
https://www.youtube.com/watch?v=XZgpcWXs7ec&list=PLElG6fwk_0UkVY50JOJxntVz739M4pUsB
Пластилін своїми руками:
Якщо пластилін закінчився, ви можете самі зробити тісто плейдо за таким рецептом:
• 1 склянка борошна
• 1 стакан крохмалю (картопляний або кукурудзяний)
• 2 ст. ложки рослинної олії
• 1 склянка окропу
• 2 ст. ложки соку лимона
• харчовий барвник
Борошно і крохмаль змішайте в мисці. Вмішайте дві ложки рослинної олії. У склянку окропу капнути барвник і лимонний сік. Виливаємо все це в миску і активно перемішуємо, після чого вимішуємо на рівній поверхні. Якщо тісто липне – додайте ще борошна.
Готуємо разом з дітьми
Готуємо з дитиною: 5 рецептів для надсмачних канікул:
https://1plus1.ua/spring/novyny/gotuemo-z-ditinou-5-receptiv-dla-nadsmacnih-kanikul
Готуємо з дитиною. 7 простих рецептів для будь якого віку:
http://www.biscotti-group.com/uk/gotuemo-z-dytynoyu-7-prostykh-retseptiv-dlya-bud-yakogo-viku
Мультики українською мовою
https://www.youtube.com/channel/UCQ-E7PHQi8o6gxWUd70HBcQ
Мультик, який навчить дітей назві пальців на руках:
ЮНІСЕФ та Міністерство освіти і науки України рекомендують кілька загальних порад для батьків
• Уже сьогодні вам слід відібрати та сховати половину іграшок: ніхто не знає, скільки це триватиме, але можливість час від часу діставати зі схованки «нову» іграшку вам дуже допоможе.
• Під час цієї вимушеної перерви намагайтеся підтримувати незмінність денного розпорядку. Насамперед це стосується повсякденних занять. Час підйому, прийому їжі, післяобіднього сну тощо мають бути звичними. Діти прагнуть передбачуваності; не менш важливою вона є і для їхніх піклувальників (довгий день з малюком пережити набагато простіше, якщо розбити його на коротші, більш «керовані» періоди).
• Невелике нагадування: у дитячому садочку вашим дітям зазвичай дозволяють бути трохи бешкетливими під час ігор. Вам теж доведеться піти на такі «поступки»: дитина не зможе розслабитися та позбавитися від зайвої енергії, якщо їй доведеться весь час думати про створюваний нею безлад вдома, Нехай спільне прибирання та складання речей на місце після ігор увійде до звички. Діти також дуже добре знають це правило.
• Іграшки можна використовувати по-різному: наприклад, машинки можуть не тільки «їздити»: їх можна сортувати за кольором, відправляти їх на «автомийку» тощо. Можна склеїти докупи кілька аркушів паперу та намалювати на них дороги і будинки – тоді ви отримаєте «місто», яким можна «їздити». Це ж стосується й інших іграшок.
Виховання без насильства. Як гармонійно та екологічно виховувати дитину
Як гармонійно та екологічно виховувати дитину
Не вважайте дитину своєю власністю – вона Божа.
Любіть її такою, якою вона є, навіть якщо вона не надто талановита, не в усьому досягає успіху...
Не очікуйте, що вона виросте саме такою, якою хочете ви, - допоможіть їй стати собою.
Запам’ятайте: найголовніший ваш обов’язок – розуміти й втішати.
Не переймайтесь, якщо не можете чогось зробити для сина чи дочки. Найгірше, якщо можете, але не робите.
Усвідомте: для дитини зроблено не все.
Не очікуйте на вічну вдячність: ви дали життя своїй дитині, вона віддячить вашим онукам.
Почуйте серцем голос Вашої дитини
Окрім їжі, дайте мені тепло сердечність, безпечний спокій і вашу любов.
Дозвольте втішатися моїми замислами у цьому дивному світі постійних змін.
Дозвольте у міру своїх сил сідати, соватись, вставати, ходити, бігати, лазити, скакати.
Не кажіть, що я співаю, бавлюся чи експериментую “Забагато, задовго, зачасто”.
Дозвольте мені ставити питання і отримувати чесні відповіді, а також експериментувати, шукати і досліджувати.
Не ідентифікуйте ваші почуття і думки з природними потребами мого організму.
Не карайте мене, коли я й так переживаю за невдачі, сама ж бо невдача є вже карою для мене.
Говоріть до мене серцем, очима, посмішкою, вашими руками: ваші слова не завжди мені зрозумілі.
Нехай довкола мене живуть гарні і лагідні люди.
Нехай тут царює мир – передумова мого розвитку.
У вашій хаті відпустіть мені у власність один куточок і частину вашої уваги та вашого часу.
Навчіть мене розуміти й відчувати красу і тішитися – радіти з усього, хоч би навіть і з найбільшою дурнички.
Підтримуйте та заохочуйте мене до праці, навіть і тоді, коли я роблю ще сотні помилок.
Будьте терплячі до мого безладдя, я ж бо є тільки дитиною і учнем.
Надайте і мені частину відповідальності, вимірену до моїх сили і моїх можливостей.
Навчіть мене брати участь у забаві, зайнятті і праці.
Зважайте на мої забави і з них робіть висновки, як даватиму собі раду із життя і його труднощами.
Коли загадаєте мені зробити це або те, скажіть також “як” і “чому”.
Учиніть усе, щоб я відчувала свою значимість і потрібність для вас, своє місце у планах вашої родини та школи.
Будьте до мене доброзичливі та лояльні, щоб я навчалася відплачувати іншим людям тим самим.
Покажіть, як дотримувати обіцянки, слова.
Не думайте про мене лише як про немовля, коли я хочу рости і бути великою.
Нехай ніколи не боюся втратити Вашу любов.
Не накидайте мені Ваших переляків і острахів.
Допоможіть мені потроху перемагати біль і марні забаганки, і тішитися майбутніми радощами.
Навчіть мене рівноваги, коли ви на мене гніваєтеся, але не боятися гніву, коли він справедливий і виправданий.
Підлітковий вік - вік Вашої дитини, дуже відповідальний для її подальшого розвитку, становлення. Саме в цей період дитина починає ставати дорослою: визначається у світі цінностей, активно набуває досвід спілкування, відкриває та стверджує свою унікальну й неповторну особистість.Саме в цьому віці важливо зробити свідомий вибір орієнтирів свого майбутнього, картинка цього бажаного майбутнього повинна стати більш чіткою та особистісною. Для цього потрібно визначитися й у виборі професійного напрямку.
Сподіваємось, що надана Вам інформація допоможе зорієнтуватися в цій ситуації, зрозуміти, яким чином Ви можете допомогти Вашій дитині.
1. Спостерігати за інтересами, здібностями, темпераментом, особливостями пам’яті, уяви сина (дочки).
2. Прислухатися до їхніх відчуттів, бажань, інтуїції.
3.Визначити професійний напрямок, або кілька професій, які подобаються, до яких є потяг, існують принципові можливості успішного їх освоєння та працевлаштування.
4.Шукати якнайбільше інформації про цей напрямок, професії, знайомитися з людьми, які їх представляють.
5.Спробувати знайти можливість для спостережень дитини за діяльністю спеціалістів.
6. Визначити фізичні характеристики та психологічні якості, необхідні для кожної з цих професій.
7.„Приміряти” на свою дитину ці види діяльності.
8.Скласти список суттєвих можливостей професій (наприклад, можливість спілкування з багатьма людьми, поїздки за кордон, висока платня, тощо), та складнощів (високе навантаження, ненормований робочий час, значне фізичне навантаження, тощо) і допомогти проаналізувати сину (дочці) їх, співвіднести з життєвою метою, очікуваннями, мріями. Порівняти, зважити всі „плюси” й „мінуси”.
9.Зробити остаточний вибір.
10.Розпланувати кроки до бажаного, продумавши й запасний варіант та впевнено разом йти до мети.
Познайомтесь з типовими помилками підлітків в ситуації вибору професії для того, щоб їх уникнути :
Поділ професій на «престижні» і «непрестижні».
Ототожнення навчального предмета з професією.
Перенесення ставлення до людини на професію.
Спонтанний вибір лише під чиїмось впливом.
Неправильне уявлення про характер праці в певній трудовій діяльності.
Вибір під впливом певних обставин.
Думки про легке життя.
Шановні батьки!
Дуже часто можна почути від дорослих людей про своїх друзів: «Ми товаришуємо з дитинства». Вони цінують цю дружбу, тому що вона безкорислива та найміцніша. Але, коли мова заходить про наших дітей, про їх вибір друзів, дорослі перестають розуміти свою дитину, її почуття та бажання.
«Мій син зв’язався з поганою компанією?», «Чому дочка товаришує з цими поганими дівчатами?».Такі скарги батьків можна почути досить часто.
Для початку змінимо постановку запитання: замість «у дитини погані друзі» будемо говорити «його друзі мені не подобаються». Навіть, якщо вам дійсно не подобаються друзі Вашої дитини, не поспішайте вимагати розриву відносин
.1.Є сенс замислитися: чому друзі доньки чи сина нам неприємні, чи дійсно ці стосунки є небезпечними. Можливо ви боїтесь втратити свій авторитет, прагнете повністю контролювати дії, контакти дитини. Не дивно, що в цій ситуації вона бунтує, конфліктує, або зростає несамостійною.
2.Спробуйте зрозуміти, чому Ваша дитина обирає саме такого друга. Було б дуже добре познайомитись нею ближче, з її сім’єю. Можливо, це багато що вам прояснить у становленні особистості сина чи доньки.
3.Якщо ви впевненні, що такі друзі для Вашої дитині можуть стати провокуючою ситуацію. Обов’язково обговорюйте ваші побоювання. Показуйте дитині всі плюси та мінуси даної ситуації. Частіше говоріть «Я впевнений, що ти в будь – якій ситуації ти поведеш себе гідно. Я довіряю тобі».
4.Можна піти іншим шляхом – докласти всіх зусиль для того, щоб у Вашої дитини з’явилися нові друзі - її мама і тато. Ви можете зайняти важливе місце в житті підлітка, налагодити з ним психологічний контакт. Для цього потрібно не так багато, і не так мало, а саме: постійне бажання зрозуміти, відчути свою дитину, прийняти її точку зору, нехай неправильну, з розумінням вести розмови з дня в день, не зриваючись на крик і образи, говорити з нею так, як Ви б хотіли, щоб Вона говорила з Вами.
5.Не слід забувати, що спільнота однолітків – це дуже важливий середовище розвитку дитини, канал життєво важливої інформації. Зміни, які відбуваються з дитиною під час контакту з друзями, закономірні. Важливо виховувати особистість, яка критично мислить, відкрито і доброзичливо відноситься до оточуючого світу. А це запорука життєвого успіху, в тому числі і дружби.